۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۵۸۶۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس کل بانک مرکزی گفت: نوسان‌های بازار ارز ناشی از متغیر‌های سیاسی است و به مردم توصیه می‌کنیم از سرمایه گذاری در بازار ارز خودداری کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

جهش ۳۱۴۶ واحدی شاخص بورس همزمان با اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ بعد از افت شدید در دو روز گذشته امروز روند صعودی پیدا کرده و به رقم ۲۱۱ هزار و ۳۴۳ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن امروز ۷۱ واحد رشد کرده و به رقم ۴۳ هزار و ۳۳۶ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۴.۹ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۸۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۸۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی از جمله نماد‌های فولاد، فملی، کچاد، کگل، رمپنا، وامید، فارس، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس داشته‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار هموزن ـ ارزشی ۹۰۳ واحد رشد کرده و به رقم ۶۰ هزار و ۶۸۹ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۵۰ واحد رشد کرده و به ۳۰ هزار و ۱۳۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۲۹۶۶ واحد به رقم ۲۳۶ هزار و ۹۴۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول در بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۸۶۵ به رقم ۱۵۹ هزار و ۶۱۰ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس شامل معاملات بلوکی با افزایش ۳۷۰۴ واحد به رقم ۴۰۲ هزار و ۴۳۰ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم ۴۱۷ ریال، سایپا ۱۴۳۰ ریال، بانک ملت ۳۳۹۱ ریال، ایران‌خودرو ۴۴۵۶ ریال، گروه مپنا ۶۲۶۵ ریال، فولاد مبارکه اصفهان ۴۳۳۶ ریال و بانک صادرات ۴۵۴ ریال بوده‌اند.

همچنین امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل ۳۵ واحد رشد کرده و به رقم ۲۶۰۵ واحد رسید.

امروز ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۷ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۷۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۳۴ میلیارد ریال دادوستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، هرمز، ذوب، شراز، ارفع، مادیرا، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس داشته و نماد میدکو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت ذوب آهن اصفهان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، ریل پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و نیروگاه زاگرس کوثر بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار وقفه معاملاتی در نماد زپارس۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت روی داد، همچنین توقف نماد‌های معاملاتی حق تقدم شرکت سیمان نور و توقف نماد معاملاتی سفانو، شدوص، وخاور، انجام شد و بازگشایی نماد معاملاتی ولیز، صورت گرفت و اطلاعیه در مورد حق تقدم‌های استفاده‌نشده نماد‌های دکیمیح، خنصیرح منتشر شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۶۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۲۸ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۶۸ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲۶ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۶۸ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت ۲ میلیون و ۳۲ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۶۸ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا ۲ میلیون و ۳۲ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۷ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل، ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۹۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۸۹۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۱۶۴ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۹۵۱ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۶۹۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به روز قبل ۴۰ تومان افزایش یافته است.
_________________________

قیمت نفت روند صعودی گرفت
 
قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۸ و ۲۱ دقیقه امروز با ۴۱ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۲۹ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۸۰ سنت افزایش، به ۶۱ دلار و ۹۰ سنت رسید.

تحلیلگران اعلام کردند که با استمرار تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و ونزوئلا، بازار‌های جهانی نفت همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر، واردات نفت چین در ماه آوریل امسال به رقم بی‌سابقه ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

اوله هانسن، از مدیران بانک دانمارکی ساکسو بانک، گفت: دورنمای مربوط به عوامل بنیادین که از محدودیت عرضه و افزایش قیمت حکایت دارد، هنوز از میان نرفته است.
_________________________

توزیع شکر در ۲۲ میدان میوه و تره‌بار و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

محمود یوسفی، مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه یک کشور، گفت: در حال حاضر تمامی ۲۲ میدان اصلی میوه و تره‌بار شهر تهران و برخی از میادین فرعی در حال عرضه شکر فله‌ای به قیمت هر کیلو ۳ هزار و ۴۰۰ تومان هستند و هیچ کمبودی برای عرضه شکر وجود ندارد. 

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت غله وبازرگانی منطقه یک کشور با تاکید بر اینکه با توجه به موجودی شکر در انبار کارخانجات هیچ مشکلی برای تامین شکر وجود ندارد، افزود: در حال حاضر حتی اگر تولید کارخانه قند فیروزکوه به عنوان بزرگترین کارخانه تامین کننده قند و شکر تهران هم متوقف شود با توجه به موجودی انبار این کارخانه امکان عرضه شکر به بازار تا ۴۰ روز وجود دارد.

یوسفی تاکید کرد و گفت: در مجموع موجودی انبار‌ها کامل است و هیچ نگرانی برای تامین شکر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حوالجات شکر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کوروش، هفت و رفاه، تامین شده است، بیان داشت: با توجه به تامین شکر درخواستی این فروشگاه‌ها اکنون این فروشگاه‌ها در حال عرضه شکر هستند.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه یک کشور بیان داشت: مدیران میادین میوه و تره‌بار در پایان وقت اداری هر روز میزان درخواست خود را اعلام می‌کند و ما هم بلافاصله درخواست شکر این میادین را تامین می‌کنیم.

وی گفت: در کنار تامین نیاز خانوار‌ها حوالجات شکر اتحادیه قنادان و کارخانجات در بخش صنف و صنعت هم تامین می‌شود.

یوسفی بیان داشت: در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، اتکا و شهروند حوالجات خود را به ما ارائه کرده‌اند که به محض واریز وجه از سوی این فروشگاه‌ها حوالجات آن‌ها تامین کالا می‌شود و این فروشگاه‌ها هم طی یکی دو روز آینده اقدام به عرضه شکر خواهند کرد.

سید حسین اعرابی معاون بازرگانی سازمان میادین میوه و تره‌بار هم با تاکید بر اینکه در حال حاضر شکر به وفور در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در حال عرضه است، گفت: قیمت هر کیلو گرم شکر فله‌ای ۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم قیمت مصوب هر کیلو شکر به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، گفت: میادین ۱۰۰ تومان بابت هزینه نایلون از مشتریان دریافت می‌کنند.
_________________________

همتی: براساس متغیر‌های سیاسی در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز اظهار داشت: بانک مرکزی همواره تدابیر و اقدامات لازم را برای مدیریت بازار ارز انجام می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: فضایی که در بازار ارز در ۲ یا سه هفته گذشته مشاهده شد، ناشی از تنش‌ها و متغیر‌های سیاسی بود و فاکتور اقتصادی در آن مشاهده نمی‌شود.

همتی پیرامون اینکه بانک مرکزی همچنان در بازار حضور دارد، اظهار داشت: نوسان‌های بازار ارز ناشی از متغیر‌های سیاسی است و این نوسان‌ها هر لحظه امکان دارد با تغییر متغیر‌های سیاسی، بازگشت داشته باشد.

وی توصیه کرد که در بازار ارز سرمایه گذاری نشود و افزود: فاکتور‌ها و عوامل اقتصادی نیستند که نرخ دلار را مقداری بالا برده و نوسان ایجاد کرده اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتظار می‌رود اتفاق‌هایی که تحت عنوان آثار روانی تحولات سیاسی در بازار مطرح می‌شود به حداقل خود برسد و مردم بر اساس متغیر‌های سیاسی وارد این نوع سرمایه گذاری‌ها نشوند.

همتی ضمن تاکید بر اینکه بانک مرکزی پیش بینی و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و کنترل لازم را خواهد داشت، افزود: این مقطع نیز سپری می‌شود و نسبت به اتفاقات بهتر خوش بین هستم.

وی درباره زمان به تعادل رسیدن بازار ارز، گفت: بانک مرکزی در متغیر‌هایی سیاسی نقش ندارد و این متغیر‌های سیاسی ممکن است که هر روز بالا و پایین بروند و اتفاقاتی رخ دهد و مذاکرات و توافق‌هایی انجام شود که هیچ کدام قابل پیش بینی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی از توانایی‌ها و امکانات لازم برخوردار است، اما بنا ندارد بر اساس فضای سیاسی و فشار‌های روانی، هر روز در بازار ارز مداخلات سنگین کند.

همتی با بیان اینکه هر زمان که لازم باشد بانک مرکزی در بازار مداخله می‌کند، اضافه کرد: شرایط بانک مرکزی از لحاظ امکانات، توانایی‌ها و پشتوانه هیچ تفاوتی با گذشته ندارد.

وی در پاسخ به این ادعا که افزایش نرخ ارز به دلیل کسری بودجه است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، چنانچه این مساله صحت داشت باید عرضه سنگین در بازار ارز انجام می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداده است.

همتی افزود: اواخر سال گذشته نیز چنین موضوعی مطرح شد، اما موضوع را پیگیری و ثابت کردیم که چنین اقدامی نشده است.

وی گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند که ثبات نسبی در بازار ارز وجود داشته و جلوی نوسان‌های خیلی شدید را بگیرد، این موضوع اکنون مهم‌ترین راهبرد بانک مرکزی است. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات